12 august, 2008

Ukens bokanbefaling

Kjenner du til Haruki Murakami? Kanskje du har lest bestselgeren "Norwegian Wood"? Vel, jeg er stor fan av den japanske forfatteren, og ukens bokanbefaling er Murakamis syvende novelle, "Vest for solen, syd for grensen" ("South of the border, west of the sun"). Hva kan jeg si, boken er vidunderlig. Med sine vakre skildringer trollbinder Murakami leseren fra begynnelse til slutt.

Et lite utdrag fra boken:
”Jeg kan fremdeles huske hvordan hånden hennes kjentes ut. Det var helt annerledes fra all annen berøring jeg til da hadde opplevd, og like forskjellig fra all berøring jeg har opplevd siden. Det var bare en tolvårings lille, varme hånd, men for meg var de fem fingrene og den lille håndflaten som et utstillingsvindu fylt til randen av alt jeg hadde lyst til å vite – og alt jeg måtte vite. Da Shimamoto tok hånden min, gjorde hun meg samtidig klar over det, at et slikt sted faktisk finnes her i virkelighetens verden.”

Terningkast: 6

Ingen kommentarer: